Varför ska företag ha sociala medier?

Många företag har frågat mig genom åren, men Gustav, varför ska vi finnas i sociala medier? Ja, om man verkligen känner så, så kan ju svaret förstås vara att man inte ska vara på sociala medier. Men ofta bygger frågan på okunskap. Man kanske inte känner till möjligheterna och kraften i sociala medier. Därför tänkte jag kort sammanfatta de vanligaste målen och anledningarna att finnas på sociala medier. Jag anser att företag ska finnas där deras kunder finns. Säljer du smink, ja då kanske TikTok är helt rätt för er. Men om ni är en IT-byrå som riktar er mot andra företag, ja då är LinkedIn helt rätt. 

Här är några skäl till varför din verksamhet bör nyttja sociala medier.

Varumärkeskännedom

Önskar du att fler människor känner till ditt företag och era tjänster/produkter? Sociala medier är en utmärkt plattform för att öka varumärkeskännedomen. Med relevant innehåll kan du exponera ditt företag för en bredare publik och etablera dig på marknaden.

Starkare relationer till sina kunder

Strävar du efter att skapa en djupare relation med din målgrupp? Genom att erbjuda värdefullt och intressant innehåll kan du bygga en engagerad följarskara som känner en stark koppling till ditt varumärke. En bra relation innebär förstås ökad lojalitet och återkommande affärer.

Mer besök på webben

Vill du öka trafiken till din webbplats? Sociala medier kan vara ett effektivt verktyg för att driva fler besökare till din hemsida. Genom att publicera innehåll som länkar till din webbplats, som blogginlägg och artiklar, kan du skapa intresse och öka antalet besökare.

Fler förfrågningar

Vill du generera fler leads? Genom statistik som Analytics med mera, så kan du följa var dina webbplatsbesökare kommer ifrån. Oavsett om det handlar om ett köp eller en kontaktförfrågan kan du se hur sociala medier har påverkat deras beslut. Mer trafik innebär förstås också större chans till förfrågningar.

Ökad försäljning

Vill du öka din försäljning? Sociala medier erbjuder flera funktioner som gör det möjligt att marknadsföra och sälja produkter direkt på plattformarna. Även om många kunder föredrar att handla via din webbplats, kan sociala medier hjälpa dem att hitta dit och lära känna ditt varumärke.

Vad är ditt mål med sociala medier?

Med en genomtänkt strategi och målmedvetet innehåll kan du maximera effekten av din närvaro på sociala medier och uppnå dina affärsmål. Om du vill veta mer om hur du kan använda sociala medier effektivt eller är intresserad av att lära dig mer om strategier och verktyg, tveka inte att kontakta mig för en föreläsning. Jag erbjuder både konkreta utbildningar, skräddarsydda upplägg och rena inspirationsföreläsningar med flera exempel på hur du lyckas. Läs mer om mina föreläsningar. Kontakta mig gärna om du blir nyfiken!

Föregående
Föregående

Lyckas på Instagram som företag

Nästa
Nästa

Det handlar om att vara social