Lyckas på Instagram som företag

Hur ska mitt företag synas på Instagram?

Instagram är en fantastisk plattform som utvecklats mycket sedan starten. Enligt mig har de lyckats gå i en positiv riktning med nya smarta funktioner, ett bättre flöde med smart algoritm som ger relevanta inlägg baserat på ens intressen. Här finns en enorm potential för företag som vill nå ut, engagera och växa. Självklart är inte Instagram rätt kanal för alla företag, men här är några tips och tankar från mig om hur man lyckas på Instagram.

Börja skapa innehåll idag!

Fundera inte så mycket, bara gör! Testa och kom igång direkt. Ta bilder, filma en reel, skriv inlägg och däng ut på din Insta! Det behöver inte vara perfekt från början; det viktigaste är att komma igång och justera efterhand. Förmodligen märker du med tiden vad som funkar och inte.

Planera för framgång

Planering är nyckeln till en framgångsrik Instagram-strategi. För att vara spontan och kreativ behöver du en plan. Annars är risken att det inte blir av. Avsätt tid för att tänka igenom ditt innehåll i förväg. Detta kommer att säkerställa kontinuitet och hjälpa dig att hålla ditt flöde både organiserat och relevant. Ett tips är att skapa några teman att utgå ifrån, om vi låtsas att ni är ett gym så kan det se ut såhär: Måndagar ska fokusera på pepp och inspiration med glada bilder, onsdagar ska visa upp en ny maskin i en film, fredagar marknadsför ni ett träningspass och söndagar ger ni tips på kost eller träningskläder, sådant som optimerar träningen.

Fokusera på din målgrupp

Sätt dig in i din målgrupps perspektiv och skapa innehåll som talar direkt till dem. Detta innebär att du noggrant väljer bilder, texter och emojis som passar din målgrupps intressen och preferenser. Genom att vara specifik och målmedveten kan du skära igenom bruset och nå fram med ditt budskap. Viktigt, lägg inte ut vad du själv tycker känns skoj, utan fundera utifrån perspektivet ”vad tycker våra kunder är intressant?”. Många företag fastnar i perspektivet “inifrån ut”, men man måste tänka tvärtom.

Människor och personlighet!

Den kreativa potentialen kan öka avsevärt genom att involvera er personal. Dels genom att låta medarbetare bidra med idéer, bilder och perspektiv för att skapa ett mångsidigt och engagerande innehåll. Men det är också så att vi människor vill möta människor i sociala medier. De företag som lyckas uppfattas mer som en kompis eller en person får enormt bra genomslag. Våga vara personlig och visa upp personalen. Detta kan också bidra till en starkare företagskultur och Vi-känsla.

Ge värde till dina följare

Innehåll som erbjuder värde är nyckeln till att bygga en lojal följarskara. Fundera på vad dina följare kan få ut av ditt innehåll. Företag som är bjussiga med sin kunskap framstår ofta schyssta och även kompetenta. Det kan exempelvis vara en reklambyrå som gratis delar sina bästa marknadsföringstips, en delikatessbutik som tipsar om godaste ostarna eller en klädaffär som berättar hur just du ska klä dig i höst. Ett bra riktmärke är att 70% av ditt innehåll ska vara värdefullt för dina följare, medan 30% kan handla om dig och ditt företag.

Engagera dig kontinuerligt

För att verkligen lyckas på Instagram behöver du vara aktiv, på riktigt. Engagera dig med dina följare genom att svara på kommentarer, gilla andras inlägg och starta konversationer. Det handlar inte bara om att posta innehåll, utan också om att bygga relationer och skapa en dialog. Detta engagemang kan också hjälpa dig att navigera genom Instagrams algoritmer och nå en bredare publik. 

Bra bilder och filmer

Instagram är en visuellt driven plattform, så bildspråket är avgörande. Video och rörligt har senaste tiden blivit ännu viktigare på plattformen. Du behöver inte en professionell kamera, men se till att ditt innehåll är av god kvalitet, inga suddiga bilder eller ogenomtänkta filmer. Skapa en enhetlig stil genom att använda konsekventa färger, filter eller teman.

Lycka till. Behöver du mer inspiration så tycker jag du ska kika in min Inspirationsföreläsning om sociala medier. Eller slå mig en pling och bolla lite, så kanske vi kan hitta ett bra upplägg för ert företag? De senaste 9 åren har jag föreläst för och utbildat en mängd företag. Fotografer, psykologer, trädgårdsarkitekter, industrier, förändringsledare med mera. Se gärna mina referenser.

Föregående
Föregående

Behöver jag LinkedIn Premium?

Nästa
Nästa

Varför ska företag ha sociala medier?