Det handlar om att vara social
Så enkelt är det. Sociala medier handlar om att vara social. Det är egentligen rätt självklart, ändå upplever jag att mitt tankesätt kring sociala medier känns revolutionerande för folk. Många har en skev bild av sociala medier och tänker att just deras företag ska använda LinkedIn, Facebook eller Instagram som en megafon för att ropa ut sitt budskap. Antingen är det kom och köp eller så är det något annat budskap som mottagarna är helt ointresserade av. Det är så vanligt att tro att sociala medier är en envägskommunikation, en reklamkanal att trycka ut sitt budskap i. Men det är så fel. Sociala medier är en platt hierarki, en tvåvägskommunikation, en relation. En relation där företag kan möta sina kunder, om de hanterar det på rätt sätt.
Och det är ju extremt stor skillnad mellan hur företag kan nå ut. Dels på grund av att algoritmen prioriterar personprofiler och värderar det enormt mycket mer än företagssidor. Men också för att de flesta företagen inte är så spännande. Det är ingen självklarhet att man som privatperson vill följa ett lokalt IT-företag, en leverantör av plastgranulat eller en industri. Många företag tänker också med fel perspektiv, de tänker inifrån ut. Man måste ta sig en funderare, vilka vill följa oss som företag på sociala medier?
Kan vi kanske istället fokusera på ett intresse som tilltalar många? Eller ska vi rikta oss mot beslutsfattare inom andra företag?
En gång jobbade jag med ett företag som alltid la ut på sociala medier att de var på basket. Visst är det kul med sport och gött att ta en öl med kollegor eller kunder. Men finns det ett värde av att dela det i sociala medier? Vem ska tycka att det är intressant?
Fråga er själva vad ni kan tillföra för värde, och hur ni kan synas på ett smart sätt. Exempelvis kan en IT-byrå dela med sig av smarta tips på IT-säkerhet, en reklambyrå kan generöst dela med sig av smarta tips som visar på sin breda kunskap. Men allt beror på vad man har för mål med sin närvaro. Handlar det om employer branding, att locka till sig personal, så kanske man snarare ska fokusera på medarbetarporträtt, intervjuer och visa upp vilken fantastisk arbetsgivare det är. Har man istället som mål att skapa engagerade och lojala kunder, som exempelvis grävmaskinerna Caterpillar – där handlar det bara om att tillfredsställa målgruppen med heta bilder på coola maskiner, sånt målgruppen går igång på.
I vissa fal är det utmanande att komma på hur man ska nå ut. Men många gånger glömmer företag sin viktigaste tillgång, personalen. Stolta medarbetare är fantastiska representanter. Ambassadörer som bär varumärket ut till andra. Här finns mycket bra inlägg att göra, som dessutom går enligt sociala medier medielogik, att vi människor vill möta andra människor. Och att det handlar om att vara social. SOCIALA medier, heter det ju. Hänger ni med på hur jag tänker?