Algoritmen i sociala medier
Ja, eller logaritmen som många säger, haha. Vad är det då, den här algoritmen som alla snackar om? Ja, det kan ju lätt tolkas som nån hemlig formel för hur man lyckas och når ut. Receptet för framgång. Den magiska koden bakom sociala medier-plattformen. Men jag har en mer positiv syn på saken.
Algoritmerna finns ju där för att allt ska funka. För att vi ska få så bra innehåll som möjligt. För att det ska vara Intressant och Relevant. Så enkelt är det.
Det har hänt mycket i utvecklingen sedan starten av Facebook. Ni kanske minns att man i början själv kunde välja om man ville ha inläggen i kronologisk ordning eller sorterat efter popularitet? Och det var ju inte längesedan som Instagram bara visade upp de du följer i flödet, idag är det även förslag från andra konton. Ett mer öppet flöde.
Så hur brukar jag förklara algoritmen för företag som undrar, jo jag brukar se det som en lök. Algoritmen är en lök. Med flera lager, där kärnan, mitten av löken är de första människorna som ser ditt inlägg när det publiceras. Sedan beroende på hur de responderar, så lyfts inlägget ut till nästa lager av löken, till fler människor. Hänger ni med? Man brukar ju säga att man bara når ut till ungefär 10% av sina följare. Det är det inte många som vet! Men det är ju egentligen rätt rimligt, för hur bra innehåll skulle det finnas i sociala medier om alla följare ser allt innehåll hela tiden. Det måste ju värderas och prioriteras på något sätt av sociala medierna. LinkedIn, Facebook och Instagram måste ju säkerställa att du nås av så bra innehåll som möjligt. Om ingen bryr sig om ditt inlägg, ingen stannar till vid inlägget, kollar din film, klickar på din bild, kommenterar eller gillar inlägget, ja då kommer inlägget dö ut. Och det svåra och sorgliga är att du lätt kan döda din räckvidd, genom att återkommande göra kasst innehåll.
Du måste förtjäna din plats, som företag. För det är helt annat som personkonto, även om det bygger på samma principer. Företag behöver oftast betala för sin spridning, eller återkommande skapa värdefullt innehåll som folk gillar.
Så se till att göra bra innehåll som din målgrupp bryr sig om. Eller anlita mig som föreläsare, så kan jag förklara ännu mer om hur algoritmerna funkar och hur man skapar innehåll som premieras av sociala medier-jättarna och som följarna generellt uppskattar.