Behöver jag LinkedIn Premium?

Ofta när jag är ute och utbildar om LinkedIn, så får jag den här frågan. Behöver jag skaffa LinkedIn Premium?

Frågan benämndes även igår när jag föreläste för Styrelseakademien Sjuhärad. I vanliga fall brukar jag säga nej, vanliga LinkedIn räcker gott och väl. Jag tycker dessutom att det är dyrt, för vad du får. Priset idag är 487 kr per månad för LinkedIn Premium Business. Alltså runt 5 800 per år om du betalar månadsvis. Lite billigare om du betalar årligen.

Självklart är det inte dyrt för ett företag att betala en slant per år för att deras VD ska ha premium. Men om en vanlig LinkedIn-användare, som kanske söker jobb, eller inte jobbar på ett företag som betalar Premium åt en, så är det dyrt i mitt tycke. Tänk på att alla sociala medier i övrigt är gratis och tillgängliga för alla, alltid, sedan starten. Låt säga att jag betalar månadsvis och har Premiumkonto i 10 år, ja då har jag lagt ut 58 000 på en lite finare LinkedIn-profil (och bättre resultat förhoppningsvis). Är det verkligen värt det? Jag är tveksam. Men jag ska inte vara för negativ, självklart är det en fantastisk möjlighet att kunna betala för bättre resultat.

Styrelsemedlemmarna som närvarade på gårdagens utbildning tyckte givetvis att kostnaden för LinkedIn Premium var en pyttesumma. Och i det fallet, så rekommenderade jag faktiskt deltagarna att investera i ett Premium-konto. För deras mål är ju att få fler styrelseuppdrag, nå ut med sitt engagemang inom bolagsstyrelser och företag. Självklart ska de nyttja möjligheten som premium erbjuder. Här är kostnaden liten jämfört med resultatet det kan innebära.

Men för “vanligt folk” så klarar du dig på vanliga LinkedIn, som är gratis. Jag lovar dig. Lägg pengarna på nåt vettigare.

Men visst finns det olika premium? Ja. Men det vanligaste är Premium Business.

  • Premium Career hjälper dig att få jobb.

  • Premium Business är det vanligaste och det jag själv har, som ger bättre synlighet och möjlighet att utöka din verksamhet.

  • Sen finns ju även avancerade lösningar som Sales Navigator som hjälper dig att generera leads och försäljning.

  • Recruiter Lite är för rekryterare.

  • Premium-företagssidan hjälper din sida att sticka ut och konvertera besökare mer effektivt, men det är sällan jag ser företagssidor med premium.

  • LinkedIn Learning hjälper dig att förbättra och skaffa nya kompetenser.

Så vad får man då av LinkedIn Premium Business?

  1. Anpassad knapp i profilen, med Call-to-action. Exempelvis “Besök min webbplats” eller liknande. En fantastisk möjlighet!

  2. Premiumsymbol som syns i profilen. Lite töntigt enligt mig, men kan såklart signalera seriositet.

  3. Bättre synlighet för de tjänster som du erbjuder i profilen. Grymt bra för mig som vill framhäva mina föreläsningar.

  4. Kunna skriva ett visst antal meddelanden innan kontaktförfrågan. Bra om man vill köra offensivt med sälj på LinkedIn. Men risken här är att man bara upplevs störig. Många människor drunknar i irrelevanta meddelanden som bara syftar i försäljning. Det är väl inte så bra relationsskapande och nätverkande enligt mig.

  5. Stick ut vid rekrytering med “Toppval”

  6. Anonyma profilbesök. Inte bara en fördel enligt mig. Stå för dina besök! Visa att du är nyfiken, det är bara bra.

  7. Se mer statistik på vilka som besöker din profil. Kan ju vara bra i vissa fall.

Vill du lära dig bemästra LinkedIn och nyttja kraften i sociala medier? Kontakta mig, så hittar vi ett bra upplägg på föreläsning eller utbildning som tar dig och ditt företag till nästa nivå.

Nästa
Nästa

Lyckas på Instagram som företag