Människor vill möta människor
Vad är det du är ute efter när du går in på sociala medier? Inspiration? Kunskap? Möten med andra människor?
När det handlar om att marknadsföra företag och att bygga upp en närvaro i sociala medier, så måste man ha i åtanke att sociala medier inte är skapat för företag. Det är skapat för dig och mig - vi människor. Allting bygger nämligen på att vi ska VILJA hänga där på Facebook etcetera. Om inte vi vill vara på sociala medier, så kan sociala medier-jättarna heller inte ta betalt för all reklam och alla företag som vill synas.
För så är det, som företag “måste” man betala för att synas. Exponeringen kommer inte gratis, så att säga. Algoritmen värderar personprofiler enormt mycket mer, vilket är rimligt och logiskt. Som företag måste du beröra ännu mer, skapa ännu bättre innehåll som engagerar, alternativt betala för din räckvidd. Alltså sponsra inlägg. Marknadsföra ditt innehåll.
Men hur gör man då för att skapa innehåll som människor bryr sig om? Jo det finns massor av smarta tricks såklart. Men det mest självklara är att ha med sig den mänskliga touchen. Människor vill möta andra människor. Det är inte så roligt att gå in på Instagram och se en logotyp, eller säljinformation. Betydligt trevligare att se ett glatt ansikte.
För många år sedan hjälpte jag Ica Citybutikerna i Borås (genom reklambyrån jag arbetade på) med detta. Istället för att ta en bild på en hög bananer, så uppmanade jag dem att fota personalen framför produkten, eller med produkten. Ni kan ju själva lista ut att det senare var mer framgångsrikt. Extremt stor skillnad. Något de också fortsatt med. På det här sättet lär man känna personalen man träffar i butiken, och skapar ännu starkare relation till butiken. Samtidigt förmedlas specialpris eller kampanjer ut. Typ som i nationella ICA-reklamen ju, haha. Så enkelt och bra!
Så kom ihåg, hur kan vi göra vårt innehåll mer mänskligt? Går det att göra en film när ni berättar om ert spännande projekt, eller visa upp era produkter/tjänster? Låt oss lära känna er.